konferencja Interakcja-Integracja 2022
Coroczna konferencja, to najważniejsze spotkanie branżowe SPiN-u, w którym uczestniczą nie tylko członkowie Stowarzyszenia, ale również zapraszani goście. Na program wydarzenia składają się wystąpienia plenarne, sesje tematyczne oraz warsztaty poświęcone aktualnym tematom związanym m.in. z popularyzowaniem nauki. To niezastąpiona okazja do networkingu, kiedy to uczestnicy dzielą się doświadczeniami i know how. Co roku gospodarzem konferencji jest inny członek SPIN.
Koszt udziału w tegorocznej Konferencji to:
- 280zł dla członków SPiN
- 400zł dla pozostałych uczestników
Interakcja – Integracja 2022
W tym roku spotkamy się 22 i 23 listopada w Centrum Nauki i Techniki EC1 w Łodzi.
Wydarzenie to coroczne spotkanie instytucji, których celem jest budowanie kreatywnego, innowacyjnego i zaangażowanego społeczeństwa. To właśnie wokół Konferencji wytworzyła się silna i aktywna społeczność, która w 2013 roku zrzeszyła się w nieformalnym Porozumienia Społeczeństwo i Nauka, a w 2018 ukonstytuowała swoje działania zawiązaniem Stowarzyszenia.
Tegoroczna Konferencja odbędzie się pod hasłem “Włączamy empatię”.
Działania centrów nauki i osób zajmujących się komunikacją naukową z natury rzeczy są nakierowane na zwiększanie dostępności – dostępności do wiedzy. A jednak także nasze środowisko cały czas mierzy się z wyzwaniami dostępności. Czy jesteśmy w stanie zaopiekować się potrzebami wszystkich naszych odbiorców? Czy słuchamy co mówią Ci, których chcemy włączyć w nasze działania? Czy jednak kierujemy naszą działalność do tych, którzy są do nas podobni: fizycznie, kulturowo, światopoglądowo?
W czasie konferencji chcemy poruszyć temat inkluzji społecznej. Empatia, słuchanie i zrozumienie są kluczem do dobrego realizowania takich działań. Chcielibyśmy porozmawiać o tym, jak zacząć działania włączające, ale też o tym, czy włączanie jednych grup nie jest wykluczeniem innych? Jak używać języka, który jest inkluzyjny, a nie protekcjonalny? Jakie wyzwania łączą się z edukacją dostosowaną dla wszystkich odbiorców? Chcielibyśmy zachęcić środowisko do dzielenia się dobrymi praktykami – szczególnie w zakresie pracy z uchodźcami z Ukrainy – wyzwaniem, które w tym roku dotyka nas w sposób szczególny. Przede wszystkim, w czasie konferencji chcielibyśmy dać przestrzeń osobom, dla których chcemy tworzyć programy i posłuchać ich potrzeb. Zaproszeni goście, którzy na co dzień mierzą się z wyzwaniami “bycia włączonym” będą współtworzyć konferencję razem z nami.
O Gospodarzu
EC 1 to Planetarium EC1, Centrum Nauki i Techniki EC1, Ulica Żywiołów, festiwale i wydarzenia kulturalne tworzą miejsce mądrego spędzania czasu w samym sercu miasta. Od 2018 r. udostępnia Gościniom i Gościom wspaniałe przestrzenie zabytkowej elektrowni, która wróciła do życia w całkiem nowej roli: interaktywnego i multimedialnego centrum nauki. Jego największą atrakcją jest wystawa “Przetwarzanie Energii”. W Centrum Nauki i Techniki EC1 goście poznają świat paliw, wejdą do wnętrza kotła, zobaczą, jak turbina współpracuje z generatorem i zrozumieją, po co są transformatory i własnoręcznie “wyprodukują prąd”. Tu dowiedzą się wszystkiego o przemianach energetycznych i urządzeniach pracujących w elektrowni oraz sprawdzą, czy energetyka może być ekologiczna. Wystawa “Rozwój wiedzy i cywilizacji” prezentuje zasady przyrody, prawa nauki, związane z nimi wynalazki — wszystko, co pozwoliło zbudować cywilizację, w której żyjemy. Centrum Nauki i Techniki EC1 nie tylko o tym opowiada, ale przede wszystkim pozwala poznać rzeczywistość dotykiem, zabawą, doświadczeniami i eksperymentami. Stała wystawa “Makro i Mikro świat” opowiada z kolei o najdalszych zakątkach Wszechświata oraz o tym, jak możemy je badać. Ekspozycja pozwala jednocześnie dostrzec mikroskopijne obiekty – niewidoczne dla nieuzbrojonego oka. Ulica Żywiołów to wystawa dla dzieci od 3 do 10 lat, która wciąga w wir zabawy, wzmacnia relacje i ułatwia rozumienie świata. Jest zorganizowana wokół tematu żywiołów: Wody, Ziemi, Życia, Ognia i Powietrza.
Wstępny program konferencji
Jak dostosować centrum nauki, muzeum interaktywne lub planetarium do różnorodnych potrzeb?
Jakie są dobre praktyki w tym zakresie? Jakie są potrzeby różnych grup zwiedzających? Skąd to wiemy? Kto jest specjalistą w pomocy instytucjom kultury w zakresie działań włączających? Na sesji chcemy podzielić się wiedzą i praktykami, które już posiadamy. Spróbujemy odpowiedzieć na podstawowe pytania i porozmawiać o szczegółowych rozwiązaniach w ramach organizacji przestrzeni i programów.
Różnorodne eksponaty
Na tej sesji chcemy się skupić na wyzwaniach wystawienniczych związanych z włączaniem różnych grup odbiorców. Jak tworzyć inkluzyjne eksponaty? Czy da się stworzyć eksponat uniwersalny? Czy warto myśleć o całej wstawie w kontekście różnorodności, czy należy się skupić na pojedynczych stacjach lub obiektach? Czy wykorzystywać opisy jako element inkluzji? Jak korzysta się z naszych eksponatów jeśli jest się osobą z niepełnosprawnością a jak, jeśli jest się cudzoziemcem?
Jak prowadzić program edukacyjny dla uchodźców?
Sytuacja uchodźcza jest dla większości z nas nowym doświadczeniem. A równocześnie wiemy, że działania STEAM mają ogromny potencjał integracyjny dla dzieci i młodzieży ze środowisk uchodźczych lub imigracyjnych – jak najlepiej wykorzystać ten potencjał? Co na ten temat mogą nam powiedzieć eksperci? Jakimi doświadczeniami możemy podzielić się jako środowisko?
Włączmy młodzież do rozmowy o tym jak ich uczyć?
Jaka edukacja jest włączająca – jakie wyzwania stoją przed szkołą i edukatorami, którzy ją prowadzą? Na sesję chcielibyśmy zaprosić uczniów i uczestników naszych programów, aby opowiedzieli, co jest dla nich ważne i wartościowe, a czego brakuje. Uczestnicy edukacji zostaną recenzentami naszych działań.
Jak tworzyć włączające środowisko edukacyjne?
Jakie są przykłady włączających środowisk edukacyjnych – czym się charakteryzują? Dobre praktyki przedstawione przez ekspertów i praktyków pozwolą nam zapoznać się z tym, jak korzystać z wiedzy płynącej z badań a także z empatii i własnych doświadczeń w kształtowaniu środowisk przyjaznych dla różnorodnych osób uczących się. Podzielimy się tym ,jakie zasady stosować i z jakich narzędzi korzystać w ich projektowaniu.
Język włączający – o upraszczaniu języka
Czy mówimy językiem, w którym jest miejsce dla wszystkich? Jak unikać języka wykluczającego, języka nielicznych, który trafia tylko określonej części społeczeństwa? Jak włączać do dyskursu grupy społeczne dotąd pozbawione głosu? Język inkluzywny, równościowy to język wrażliwy na wykształcenie, pochodzenie, stopień sprawności, płeć czy orientację seksualną. Podczas sesji przyjrzymy się m.in. koncepcjom upraszczania języka, które pozwalają na podkreślenie obecności w społeczeństwie osób i grup dotychczas niezauważanych czy marginalizowanych, a także włączanie ich perspektywy do debaty.
Ludzie po drugiej stronie – o osobach „z innej bajki”
Z jednej strony narzekamy, że społeczeństwo nie potrafi myśleć krytycznie, z drugiej bardzo szybko przyklejamy za tę krytykę etykietkę: „płaskoziemcy”, „denialiści”, „różdżkarze”, lub nieco łagodniej – sceptycy. Ludzie z „innej bajki”. Czy nie wykluczamy z debaty nieufnych wobec naukowych doniesień zbyt łatwo? Czy potrafimy i chcemy rozpoznać kontekst ich przekonań? Jaka wiedza i narzędzia są nam potrzebne, aby budować relacje z krytycznie nastawionymi do osiągnięć badaczy?
Zarządzanie – jak włączać, żeby nie przepalić
O motywacji pracowników w pracy kierowanej misją. Jak utrzymać zaangażowanie w obliczu zmieniającego się świata, kryzysów nie tylko poprzez wynagrodzenia? Jak zadbać o siebie żeby utrzymać własną motywację i ,,być włączonym”? Jakie są główne wyzwania związane z naszą codzienną pracą?