Jak powinna zmieniać się komunikacja naukowa i popularyzacja nauki w Polsce?
JAK POWINNA ZMIENIAĆ SIĘ KOMUNIKACJA NAUKOWA I POPULARYZACJA NAUKI W POLSCE?
Kształcenie popularyzatorów nauki, system gratyfikacji oraz utworzenie centralnej jednostki sieciującej to kluczowe działania, które mogą wesprzeć rozwój i jakość komunikacji naukowej w Polsce. Propozycje te wynikły z warsztatów ,,Popularyzacja i komunikacja nauki w Polsce”, zorganizowanych przez Centrum Popularyzacji Nauki Politechniki Śląskiej oraz Radę Upowszechniania Nauki PAN. Rekomendacje te zostały przekazane rektorom na posiedzeniu Konferencji Rektorów Akademickich Szkół Polskich (KRASP).
Środowisko komunikujące naukę w Polsce proponuje przede wszystkim przyjęcie ujednoliconych zasad realizacji działań, w szczególności w sektorze szkolnictwa wyższego.
PROPOZYCJE DZIAŁAŃ
I. System gratyfikacji:
-
- Komunikacja naukowa powinna być traktowana na równi z pracą dydaktyczną i naukową.
- Działania komunikacyjne powinny być uwzględniane w pensum dydaktycznym i ocenie okresowej pracowników akademickich.
II. Utworzenie centrów popularyzatorskich
-
- Na uczelniach i w jednostkach naukowych warto tworzyć centra sieciujące popularyzatorów nauki.
- Centra te umożliwiłyby formalne certyfikowanie popularyzatorów oraz wspieranie współpracy i kształcenia w zakresie komunikacji naukowej.
III. Kształcenie i wspieranie kompetencji
-
- Powstanie ogólnopolskiej Akademii Komunikacji Naukowej oferującej szkolenia, warsztaty i kursy.
- Akademia ta wspierałaby ośrodki akademickie, ujednolicając i podnosząc standardy kształcenia popularyzatorów nauki.
IV. Oddzielenie komunikacji naukowej od edukacji
-
- Komunikacja naukowa powinna różnić się od pracy dydaktycznej i edukacji szkolnej.
- Ważne jest, aby popularyzacja nauki była merytoryczna i wsparta autorytetem naukowca, nie zastępując działań edukacyjnych.
Efektywna komunikacja i popularyzacja nauki wpływają na zaufanie społeczeństwa do nauki oraz na widoczność naukowców i instytucji w przestrzeni publicznej. Dzięki temu społeczeństwo lepiej rozumie potrzebę postępu naukowego, co może wpływać na decyzje dotyczące finansowania nauki i jakości kształcenia.
Sformalizowanie zmian w komunikacji i popularyzacji nauki poprawi jakość działań w tym obszarze. Lepsza efektywność tych działań zwiększy zaufanie społeczne do nauki oraz widoczność naukowców i ich jednostek w sferze publicznej. Współpracująca społeczność komunikująca naukę może skuteczniej odpowiadać na potrzeby współczesnego społeczeństwa, gospodarki i kultury.
Cały artykuł znajduje się na stronie serwisu NAUKA W POLSCE.
Jedną z możliwości do lepszego poznania innowacyjnych i atrakcyjnych metod upowszechniania wiedzy są studia podyplomowe ,,Komunikacja naukowa i popularyzacja nauki” na Politechnice Śląskiej w Gliwicach. Oferta skierowana jest zarówno do naukowców jak i pracowników administracyjnych, edukatorów czy pracowników centrów nauki, a także wszystkich stawiających pierwsze kroki w roli popularyzatora nauki.
Pierwsza tura rekrutacja potrwa od 3 czerwca do 25 sierpnia 2024 roku